`Vertel me en ik vergeet het. Leer het me en ik onthoud het. Betrek me erbij en ik leer.`(Benjamin Franklin)

Scholen

Scholen (PO en VO)

Ieder kind maakt deel uit van een groter geheel: het gezin, de klas, de school.
Leerkrachten spelen daarin een onmisbare rol. Hun welzijn en professionele groei hebben directe invloed op de kinderen die zij dagelijks begeleiden.

Training De Gelukkige Klas

Als leerkracht geef je elke dag veel van jezelf. Je motiveert, begeleidt, vangt op en zet je in om ieder kind te laten groeien.

Maar wie zorgt er voor jou?

Het welzijn van de leerkracht is misschien wel het mooiste cadeau dat je leerlingen kunt geven. Want een gelukkige leerkracht vormt de basis voor een gelukkige klas.

Samen met Madelon Dik verzorg ik de training De Gelukkige Klas. Hierin ontdekken leerkrachten hoe zij vanuit persoonlijk leiderschap een positieve, blijvende impact kunnen maken – op hun groep én op zichzelf.

Meer informatie: madelondik.nl/aanbod/de-gelukkige-klas

Individuele coaching voor leerkrachten

Trainingen en adviezen geven veel handvatten, maar soms is persoonlijke begeleiding nodig. In één-op-één coaching onderzoeken we samen:

  • Waar je in je werk tegenaan loopt
  • Waar jouw kracht ligt en wat je valkuilen zijn
  • Hoe je het graag anders zou willen
  • Wat je nog tegenhoudt om die stap te zetten
  • Welke kansen en mogelijkheden er voor je liggen

Deze gesprekken geven je meer grip, zelfvertrouwen, rust en energie. Dat vergroot niet alleen je werkplezier, maar versterkt ook je voldoening in het dagelijks leven.

Interactieve lezingen op scholen

Mijn passie is het inspireren van volwassenen om vanuit een gelijkwaardige relatie met kinderen te communiceren. Thuis zijn ouders de baas, in de klas is dat de leerkracht — maar in beide situaties kan de communicatie plaatsvinden vanuit gelijkwaardigheid. Dat betekent: kinderen aanspreken op hun talenten en krachten, met het vertrouwen dat zij zelf veel oplossingen in zich dragen. Deze benadering nodigt kinderen uit om verantwoordelijkheid te nemen, hun zelfvertrouwen te laten groeien en op een natuurlijke manier te ontwikkelen tot zelfstandige weerbare volwassenen.

Tijdens mijn lezingen deel ik verhalen, voorbeelden en praktische tips. Geen opgeheven vingertje, maar herkenning, humor en openheid. We onderzoeken samen hoe het begeleiden van kinderen en jongeren soms uitdagend kan zijn, hoe triggers en overtuigingen uit onze eigen jeugd een rol spelen, en wat kinderen en jongeren écht nodig hebben om stabiele en gelukkige volwassenen te worden.

Observaties in de klas

Soms lukt het, ondanks alle inzet, niet om een kind écht te bereiken. Of bepaald gedrag is moeilijk voor zowel het kind als de groep.

Met een schoolobservatie kijken we samen welke aanpak het beste werkt en wat het kind specifiek nodig heeft.
De observatie wordt geïnitieerd door de ouders. Afhankelijk van wat nodig is volgt een terugkoppelingsgesprek en/of een schriftelijk advies, zodat alle betrokkenen verder kunnen met een heldere en gezamenlijke aanpak.